Masker
- Locatieomschrijving
- Haagsteeg 4 boven de ingang
- Kunstenaar
- Polet, Johan
- Over de kunstenaar
- Johan Polet (Amsterdam 1894 – 1971) volgde zijn opleiding aan de Quellinusschool en de Kunstnijverheidsschool in Amsterdam. Zijn vader was steenhouwer. Hij woonde en werkte in Amsterdam. Hij was enige tijd docent beeldhouwkunst aan de Haarlemse School voor Kunstnijverheid. In de jaren ’20 toonde Polet zich in zijn geschriften een cultuurpessimist, in een tekst over Moderne Hollandsche Beeldhouwkunst uit 1927 spreekt hij van ‘de algemeene verdwazing en cultuurloosheid van land en werelddeel’ , en ziet hij hoop in een vereniging met ‘levenwekkende elementen van diepere cosmische religiositeit van het mystieke Oosten’ (citaten uit Het Schip van Blaauw – Bouwen voor de Landbouwuniversiteit Wageningen, pag. 34). In een aantal van de koppen die hij hakte voor gebouwen van de Wageningse landbouwhogeschool is een Oosters accent op te merken. Een bekend werk is zijn standbeeld voor Ferdinand Domela Nieuwenhuis op het Nassauplein in Amsterdam (1931). Het Kröller-Müller Museum bezit een naaktfiguur; voor de Hoge Raad in Den Haag maakte hij een brons van Hugo de Groot en voor de (toen) Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam een brons ‘De Bezinning’. Stenen beelden maakte hij voor de oude raadhuizen van Kampen en Leiden.
- Beschrijving
- Boven de hoofdingang van het voormalige hoofdgebouw Tuinbouwplantenteelt, nu Nieuwland, Siemens en anderen, is een taps toelopende gevelsteen in het metselwerk opgenomen. Afgebeeld is kop waarvan de ogen gesloten lijken. De Amsterdamse beeldhouwer Polet kreeg opdrachten ter verfraaiing van enkele gebouwen van de Landbouwhogeschool die in de jaren ’20 in de stijl van de Amsterdamse School werden gebouwd onder architectuur van C.J. Blaauw. Polet hakte ter plaatse, nadat de sluitsteen al ingemetseld was, een beeld , een techniek die hij ook aan zijn studenten onderwees. De afmeting van deze sluitsteen is 70 x 40 x 30 cm (hxbxd). Het was een opdracht bij de nieuwbouw in 1925. De hoekige vormen van deze kop hebben gelijkenis met enkele van de ‘maskers’ die Polet in het gebouw voor Microbiologie elders in Wageningen hakte.
- Jaartal van plaatsing
- 1925
- Soort kunstwerk
- gevelkunstwerk
- Gebruikte materialen
- Graniet
- Bijzonderheden
- Bron:
Het Schip van Blaauw - Bouwen voor de Landbouwuniversiteit Wageningen [1877 / 1990]: Landbouwuniversiteit Wageningen, 1990, pag. 34
- Externe bronnen
-