WA127 3 Driepuntig Beeld Campus WUR oost Ittman JPG

Driepuntig beeld

Locatieomschrijving
WUR campus Oost, bij Atlas
Kunstenaar
Ittman, Hans
Over de kunstenaar
Hans Ittman (ook wel geschreven als Ittmann) werd in 1914 geboren in Waalwijk en overleed in 1972 in Amsterdam. Hij studeerde aan de École des Beaux Arts, Parijs. Hij woonde en werkte in Parijs, Haarlem en Amsterdam. Na als schilder en beeldhouwer aanvankelijk in een figuratieve stijl menselijke figuren te hebben uitgebeeld, maakt hij na 1950 ook abstract werk, in zeer gevarieerde materialen als brons, terracotta, hout en kunststof. Architectuur en beeldende kunst werden door hem verbonden; samenwerking tussen die disciplines was een van de doelen van de Liga Nieuwe Beelden die mede door hem is opgericht. Naast een beeld voor De Dreijenborch (1959-‘60) en een ‘hangende sculptuur’ voor het Wiskundegebouw, eveneens op De Dreijen (1969), maakte hij meer werk in opdracht, waaronder drie keramische reliëfs voor douanekantoren in de haven van Rotterdam, vijf keramische figuren in Emmen en een kunstwerk voor de Nederlandse ambassade in Bonn. Aan het eind van zijn leven kwam het figuratieve weer in zijn werk terug. Van Ittman’s werk is gezegd dat het balanceert tussen werkelijkheid en abstractie, “immer zoekend naar een beeldtaal die een weerspiegeling is van de tijd waarin het gemaakt is”.
Beschrijving
Op een witte betonnen zuil ligt een grote zwarte vorm als een drievingerige hand die zich sluit maar toch open is. Het is een beeld van kunststof. De kunstenaar noemde zijn werk ‘driepuntig beeld’, een naam die eerder een beschrijving geeft dan een inhoud. Het was een opdracht bij de nieuwbouw in 1960 van De Dreijenborch, het instituut voor Landbouwhuishoudkunde aan de rand van universiteitsterrein De Dreijen. Het beeld stond daar op het entreebordes. Het instituut is naar de campus verhuisd, De Dreijenborch is gesloopt. Het beeld is in 2010 naar de campus overgebracht en staat daar in een groepje kunstwerken op het terrein tussen gebouw Atlas en de Mansholtlaan. De afmetingen zijn 150 x 200 x 150 centimeter (hxbxd). Wegens de bouw van een nieuwe Aula, Dialogue Center ‘Omnia’, op deze locatie is het kunstwerk iets verplaatst.
Jaartal van plaatsing
1960
Soort kunstwerk
ruimtelijke sculptuur
Gebruikte materialen
polyester, glasvezelversterkt
Bijzonderheden
Bronnen:
- “Hans Ittman’s antwoord op de tijd”: Thom Stroink in De Gelderlander / Vallei, 25 april 1990
- De wand des tijds, Monumentale kunst rond de jaren 50: Tom Haartsen, eigen beheer, Nuth, z.j. (2002), pag. 140 - 141
Externe bronnen