Doen wat nodig is
- Locatieomschrijving
- Geertjesweg 15 , Plantenziektenkundige Dienst, in het gazon links naast de oprit.
- Kunstenaar
- Schepens,Theo
- Over de kunstenaar
- Theo Schepens is in 1961 geboren in Best. Hij studeerde aan de Academie voor Kunst en Industrie te Enschede, de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost te Den Bosch, de Rijksacademie van beeldende kunsten te Amsterdam, de Glassell School of Art in Houston en de Delfina Studio in Londen. Veel werken van Schepens hebben op een speelse wijze balanceren en posities van het lichaam tot onderwerp. Hij maakt zowel autonoom werk als monumentaal werk in opdracht. In de openbare ruimte staan zijn beelden onder meer in Emmen, Apeldoorn en Arnhem. Hij woont en werkt voornamelijk in Amsterdam.
- Beschrijving
- Vier aan elkaar vastzittende mannen en vrouwen, uitgevoerd in glanzend zwarte kunststof, balanceren horizontaal zwevend boven het gazon naast de inrit van de Plantenziektenkundige Dienst. Dit beeld van Theo Schepens draagt de titel ‘Doen wat nodig is’. Het is verankerd aan de rand van de oprit. Die maakt deel uit van de totale herinrichting van het terrein, die de kunstenaar Hendrik-Jan Hunneman in 2012 onder de titel "Turning, Looking, Walking, Again and Again and Again" voltooide. Het terrein is niet openbaar toegankelijk maar het kunstwerk van Schepens is goed zichtbaar vanaf de openbare weg. Het is gemaakt van zwarte koolstofvezel en epoxy, de afmetingen zijn 290 x 135 x 65 (l. x h. x b.). Het is op 1 augustus 2012 opgeleverd . ‘Doen wat nodig is’ straalt een wonderlijke vanzelfsprekendheid uit; het is immers onmogelijk om op deze wijze met vier personen te balanceren. Over dit beeld is een Vimeo-filmpje door de Rijksgebouwendienst te zien, met onder meer als toelichting: ‘[Het]...drukt het verlangen uit om moeiteloos van stemming, stijl en sekse te kunnen veranderen’. Om de ingang van het instituut duidelijker te maken besloot Schepens een kunstwerk met een opvallende dynamiek te maken. Over zijn viertal mannen en vrouwen zegt hij: ‘De spanning tussen de seksen genereert een beweging die als het ware vanzelf zou kunnen ontstaan en die eeuwig voort zou kunnen duren. Om de nagestreefde eeuwige beweging te behouden is oppervlakkige aanraking en de juiste afstand houden het meest harmonieuze model’. Hij koos materialen op basis van koolstof, omdat planten – de focus van het instituut - dezelfde chemische samenstelling hebben. Voor deze totale herinrichting moest de stalen sculptuur van Sjoerd Buisman ‘Phyllotaxis’ wijken; dit beeld is verplaatst naar de Nobelwegzijde van het hoofdgebouw.
- Jaartal van plaatsing
- 2012
- Soort kunstwerk
- plastiek
- Gebruikte materialen
- Koolstofvezel, epoxy
- Externe bronnen
-